Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)

Σε μια τάξη που αποτελείται από 28 μαθητές κανείς δεν μπορεί να ανεχθεί τον Παναγιώτη. Διαρκώς ασχολείται με κάτι άλλο και δεν παρακολουθεί το μάθημα παρόλο που τα παιδιά στην τάξη μας έχουν πολύ ελεύθερο χρόνο. Αυτός ανησυχεί, ενοχλεί τους άλλους -συμπεριφορά που εν μέρει εκδηλώνεται με επιθετικότητα-και επιπλέον δεν μένει λεπτό ήσυχος. ( Από το γράμμα μιας δασκάλας στη μητέρα)

Η Διαταραχή Ελλειματικής προσοχής – Υπερκινητικότητα είναι ένα συχνό φαινόμενο στο μαθητικό περιβάλλον. Οφείλεται σε εγκεφαλική δυσλειτουργία, η οποία επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού τόσο στην συγκέντρωση όσο και στην οργάνωση. Τα κύρια χαρακτηριστικά της διαταραχής είναι η Ελλειμμάτικη προσοχή, η Υπερκινητικότητα και η Παρορμητικότητα. Η εμφάνιση όλων αυτών εμφανίζονται στο σπίτι αλλά και στο σχολικό περιβάλλον.

Ας δούμε πως εμφανίζεται η ΔΕΠ-Υ σε κάθε ηλικία :

• Στην βρεφική ηλικία , τα υπερκινητικά παιδιά , είναι υπερβολικά ανήσυχα. Παρουσιάζουν πιο γρήγορη κινητική εξέλιξη αλλά καθυστερούν στον αυτοέλεγχο των σφιγκτήρων και στην απόκτηση της γλώσσας.
• Στην προσχολική ηλικία παρατηρείται αυξημένη δραστηριότητα. Τα νήπια με ΔΕΠ-Υ δεν μπορούν να συγκεντρωθούν σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα για περισσότερο από 3 λεπτά. Επιπλέον είναι επιρρεπή σε ατυχήματα λόγω του συνδυασμού της παρορμητικότητας και της έλλειψης φόβου.
• Στην μέση παιδική ηλικία εμφανίζονται έντονες διενέξεις στο οικογενειακό αλλά και σχολικό περιβάλλον. Η αδυναμία προσοχής εμποδίζει την παρακολούθηση των μαθημάτων και δημιουργούνται μαθησιακές δυσκολίες. Οι μαθησιακές δυσκολίες αφορούν την αδυναμία συγκέντρωσης καθώς και την αδυναμία οργάνωσης.
• Οι έφηβοι με ΔΕΠ-Υ παρουσιάζουν μείωση των συμπτωμάτων της Υπερκινητικότητας. Οι έφηβοι αναπτύσσουν Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή. Επίσης ένα ποσοστό των εφήβων εμφανίζουν σχολική αποτυχία και νεανική παραραβατικότητα. Επίσης έχουν αυξημένη ανησυχία και νευρικότητα.
• Οι ενήλικες με ΔΕΠ- Υ διατηρούν αυτή την διάγνωση και στην ενηλικίωση τους. Ένα ποσοστό έχει εγκαταλείψει το σχολείο , ή παρουσιάζει αντικοινωνική συμπεριφορά.

Διάγνωση ΔΕΠ-Υ

Η διάγνωση της ΔΕΠ-Υ γίνεται με την συγκέντρωση στοιχειών και την αξιολόγηση της συχνότητας , της έντασης και της διάρκειας των συμπτωμάτων. Η συλλογή των δεδομένων γίνεται από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς και αξιολογείται η έκταση των δυσκολιών τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο.

Αποκατάσταση ΔΕΠ-Υ

Η αποκατάσταση της ΔΕΠ-Υ αφορά εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης για το κάθε παιδί. Η αποκατάσταση αφορά :
• Στοχευμένες ασκήσεις με σκοπό την ενίσχυση της μνήμης και την διαχείριση της προσοχής.
• Εκπαίδευση των γονέων και των εκπαιδευτικών σε τεχνικές διαχείρισης της συμπεριφοράς (άμεση ανατροφοδότηση και εφαρμογή των συνεπειών, έμφαση στις θετικές αντιδράσεις του παιδιού, προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς του παιδιού, εκπαίδευση των γονέων σε δεξιότητες επικοινωνίας.
• Ψυχοθεραπεία του παιδιού με σκοπό να αντιμετωπίσει το άγχος και την προσωπική του θλίψη.
• Η συνεργασία του ειδικού με τους εκπαιδευτικούς είναι καθοριστική. Είναι απαραίτητη η καλή σχέση των δύο αυτών ατόμων καθώς ο ειδικός μπορεί να κατευθύνει τις τεχνικές που θα εφαρμόσει μέσα στην τάξη για το παιδί με ΔΕΠ- Υ. Η συνεργασία εκπαιδευτικού – ειδικού και γονέων θα επηρεάσει άμεσα την αποτελεσματικότητα του θεραπευτικού προγράμματος.

Αθανασία Παπαδημητρακοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός, συνεργάτιδα του κέντρου λογοθεραπείας, Έχω Λόγο.

Διαβάστε περισσότερα για τις μαθησιακές δυσκολίες, εδώ.

Κοινοποίηση:

Σχετικές Δημοσιεύσεις